Page content

Hoe Krijg Ik Meer Zelfvertrouwen

Hoe Krijg Ik Meer Zelfvertrouwen

mentaledieetplan-widget4

Onzekerheid in relatie

Veel mensen zijn weleens onzeker in hun relatie. Houdt hij of zij wel echt van je? Gaat hij of zij niet bij je weg? Die onzekerheden zijn heel normaal. Maar soms neemt het de overhand en kan het behoorlijk druk op je relatie gaan zetten.  Wat dan belangrijk is, is dat je gaat zoeken waardoor je onzeker bent.

Volgens veel deskundigen ligt deze onzekerheid vaak in de relatie met de ouders. Degene die onzeker is doet alles om de ander gelukkig te maken. Hierdoor kunnen ze bezitterig gaan overkomen. Degen die onzeker is geeft zichzelf helemaal voor zijn of haar partner. Dit kan de ander juist enorm gaan verstikken en het idee geven dat er geen vrijheid meer is. Hij of zij zal zich gaan afzetten, waardoor de ander juist nog onzekerder wordt.

Wat dan belangrijk is , is dat je met elkaar gaat praten. Als je onzeker bent, zeg het dan tegen je partner. Voor de andere partij is het heel belangrijk goed te luisteren. De onzekerheid zit er niet zomaar. Neem de ander serieus en maak duidelijk dat de onzekerheid echt nergens voor nodig is. Als jij de onzekere partner bent is het goed je af te vragen waar je nou zo bang voor bent. Is je angst gegrond, of heeft je angst een andere reden..

Elkaar ruimte in de relatie geven is ook erg belangrijk. Als je onzeker bent, probeer de ander wel een beetje los te laten en ga ook dingen voor jezelf doen. Ga ook dingen zonder de ander ondernemen. Zo heb je elkaar ook weer eens iets te vertellen wanneer je allebei iets anders hebt gedaan. Ook creeer je ruimte voor jezelf. En kom je erachter dat je ook dingen zonder de ander kan doen.

Probeer je relatie ook evenwichtig te krijgen. Ook daarvoor moet je goed met elkaar praten. Accepteer dat de ander anders is. Dat hij of zij pluspunten en minpunten heeft. Zorg ervoor dat je elkaar daarin accepteert en probeer je samen en ieder voor zich in de relatie te ontwikkelen. Dan zul je er alleen maar beter van worden samen.

 

Rust in je hoofd

Wanneer je onrust hebt in je hoofd kan dit ook nadelig werken voor je relatie. Je bent dan teveel met andere dingen bezig in plaats van met je partner. Het is dan van belang om rust in je hoofd te creëren. Want zonder dat je het doorhebt kost die drukte in je hoofd veel energie. Energie die je beter in je relatie kunt steken.

Begin eerst eens al je gedachten in je hoofd onder de aandacht te brengen. Vaak komen er veel dezelfde gedachtes naar boven, maar eigenlijk gaat het maar echt om een paar dingen. Het geeft je ruimte te realiseren wat nou het daadwerkelijke probleem is en dit dan op te lossen.

Wat enorm kan helpen is je gevoelens en gedachten opschrijven. Echt alles wat door je hoofd spookt opschrijven. Geen dingen laten, maar echt alles op papier zetten. Op die manier maak je je hoofd leeg. En is er ruimte voor andere dingen.  Je hoeft er geen mooi verhaal van te maken. Schrijf alles op wat in je opkomt, al loopt alles door elkaar. Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je je hoofd leeg maakt.

Plan van tevoren wanneer je dit gaat doen. Maak er echt even tijd voor vrij. Vaak is een half uurtje wel genoeg. Ga dan op een rustige plek zitten en zorg dat je pen en papier bij je hebt. Je moet dan drie bladzijden schrijven. Je zet je pen op het papier en begint te schrijven en je stopt pas als je drie bladzijden vol hebt. Maakt niet uit wat of hoe, gewoon echt alles wat in je opkomt. Op die manier is je hoofd leeg en kun jij je op belangrijkere zaken gaan richten, zoals je partner of je relatie!

Zelfvertrouwen in sociale situaties vergroten met dit e-book

Wat is assertiviteit

Wanneer je onzeker bent in je relatie kan dit er ook toe leiden dat je niet assertief genoeg bent. En dit is toch wel heel belangrijk voor jezelf. Maar wat betekent assertief zijn eigenlijk. Het betekent dat je opkomt voor jezelf. Dat je op een goede manier durft te zeggen hoe jij over iets denkt.

Maar dit allemaal wel met respect. Respect voor jezelf, maar ook respect voor de ander. Het is ook belangrijk dat je een compromis kunt sluiten als je er niet uitkomt. Maar assertief zijn betekent niet dat je ten koste van alles je zin wil krijgen. Het heeft dus niks met egoistisch zijn te maken.

Zelfvertrouwen is enorm belangrijk bij assertiviteit. En door assertief te zijn groeit je zelfvertrouwen ook weer. Zo is het kringetje eigenlijk rond. In veel trainingen kun je leren om assertief te worden. En hoe je kunt voorkomen dat anderen je manipuleren. Dat is naast voor jezelf opkomen ook enorm belangrijk.

Het zelfvertrouwen is eigenlijk de basis. Wanneer je niet assertief bent vanuit zelfvertrouwen maar vanuit aangeleerd gedrag, zul je nooit zelf kunnen aanvullen wat wel of niet gepast is. Je laat je dan eigenlijk sturen door andermans regels. Wanneer je veel zelfvertrouwen hebt ben je positief over jezelf, maar dus ook over de ander. Hierdoor bouw je ook vertrouwen op bij anderen en zullen zij jouw mening accepteren en respecteren. Dat is in een relatie ook enorm belangrijk, respect hebben voor elkaar.

Regels voor assertief gedrag zijn ook wel belangrijk, hier kun je weer van leren. Maar het vanuit jezelf doen is veel belangrijker. Dan leer je mensen en situaties vanuit jezelf aan te voelen. Dit is belangrijk in elk type relatie. Ieder mens is anders en jij moet vanuit jezelf kunnen inschatten waar je goed aan doet. Op die manier schep je een basis vertrouwen  die in iedere relatie je alleen maar ten goede zal komen. Door wederzijds respect  hou je een relatie ook in balans.

mentaledieetplan2

Comment Section

0 reacties op “Hoe Krijg Ik Meer Zelfvertrouwen

Plaats een reactie


*


mentaledieetplan